Zakojca (Baška grapa)
3 h
Zahtevnost

Izhodišče:
Izlet začnemo pri turistični kmetiji Pri Flandru v Zakojci. Do tam lahko pridemo:

• iz Baške grape: na cesti Železniki - Most na Soči v vasi Grahovo ob Bači zavijemo proti Bukovem oz. Zakojci, do koder je ca. 5 km vzpona
  • iz Cerknega: do Cerknega pridemo lahko preko Škofje Loke (in Poljanske doline), preko Železnikov (in Selške doline) ali preko Idrije. V središču Cerknega nas table usmerijo proti Zakojci (še 18 km). Sledimo asfaltni cesti skozi izjemno razgledne vasi Gorje, Zakriž, Jesenica in Bukovo.
Opis:
Ovinkasta cesta je najbrž tista, ki “varuje” Zakojco pred množicami turistov. Le njej gre zahvala, da je tu gori tako čudovito mirno. Pravi kraj za vse iskalce prvinske narave, ptičjega petja, veselih ljudi in domače hrane. Za to zadnje poskrbijo na kmetiji pri Flandru v Zakojci, kjer začenjamo tokratni izlet.

Od Flandrovih nadaljujemo po glavni cesti naprej skozi vas in čez ca. 300 m na desnem ovinku zavijemo levo navzdol po kolovozu. Nadaljujemo mimo hiše št. 21 nato pa sledi nekaj razcepov kolovoznih poti, kjer gremo takole: prvi razcep desno, drugi rahlo levo in tretji zopet levo (naravnost bi prišli na travnik). Če smo vse naredili prav, smo se preko bledega kolovoza približali potoku in nadaljujemo s spuščanjem po grobi traktorski poti, ki nas privede do potoka. Prečimo strugo in nadaljujemo levo po ozki potki, ki nas končno pripelje v Zakojško grapo. Usmerimo se navzgor ob potoku in hodimo, kjer je pač najlažje. Tu ni nobene poti, grapa je od začetka precej široka, podrto in naplavljeno drevje leži vsepovsod, obdaja pa nas bujen bukov gozd.

Od Flandra do prvega slapu bomo hodili dobre pol ure. Najprej bomo na naši desni opazili slapišče na levem pritoku, le nekaj metrov višje pa prvi slap na glavnem potoku. S pomočjo jeklenice ga obidemo po levi strani po zelo ozki in kar izpostavljeni potki. Nedaleč naprej nas že čaka naslednji (višji in lepši) slap in če se mu želimo povsem približati, se je treba nekoliko pred slapom spustiti po strmem brezpotnem terenu do potoka. Vrnemo se nazaj na stezico in tudi drugi slap obidemo po levi, pot pa je še bolj prepadna in spolzka. Nadaljujemo po potoku, preskočimo manjše slapišče in pri tretjem (približno 2 m visokem) slapu zavijemo levo navzgor. Po slabo vidni (a uhojeni) potki se dvignemo nad slap, kjer se lahko zopet spustimo do naslednjega razgibanega slapišča, sicer pa nadaljujemo z vzpenjanjem v breg rahlo proti levi (glede na smer potoka). Ozka pot nas pripelje na stičišče poti, kjer gremo desno navzdol (levo bi prišli do osamljene hiše, kjer je pitna voda). Zopet pridemo do potoka, kjer je urejena brv. Nad nami opazimo naslednja manjša slapišča, ki si jih lahko ogledamo, sicer pa naša pot tukaj zapusti Zakojško grapo.

Po brvi prečimo potok in se po očitni potki vzpnemo do samotne kmetije in ob njej vodoravno naprej preko strmega terena do naslednje hiše, kjer se začne cesta. Prečimo dvorišče in za betonskim mostičkom zavijemo desno na pašnik. Ob robu le-tega se spustimo do gozdnega kolovoza, ki nas čez čas pripelje do asfaltne ceste. Po njej je še 1 km do izhodišča.

Podatki:
Čas: 3 h
Dolžina: 7.5 km
Višinska razlika: 250 m
Tip poti: zelo zahtevna neoznačena pot